Portal Yogi

Zanim Zaczniesz Wyginać Kręgosłup, Wzmocnij Go!

Wygięcia do tyłu, zwane purva pratana shiti, są fascynujące i atrakcyjne, ale należy być ostrożnym i wiedzieć jak je do swojej praktyki wprowadzać. Przede wszystkim- należy to robić łagodnie i z szacunkiem do swojego ciała, zaczynając choćby od znanej wam Urdhva Mukha Svanasany.
Urdhva Mukha Svanasany
Zanim jednak na dobre zaczniesz praktykować wygięcia do tyłu, najpierw powinieneś zaprzyjaźnić się z asanami, które pomogą Ci wzmocnić siłę mięśni w obszarze kręgosłupa. Bowiem poza elastycznością kręgosłupa, w wygięciach do tyłu istotne są również silne mięśnie. W przeciwnym razie elastyczność spowoduje słabość i ból, za który możesz słono zapłacić.
Pozycją, która pozwala określić siłę mięśni kręgosłupa oraz pomaga wzmocnić ten obszar jest Caturanga Dandasana.
Caturanga Dandasana
Oczywiście asana ta nie jest zaliczana do wygięć w tył, ale skutecznie przygotowuje do nich ciało. Jeżeli jesteś początkujący w praktyce, po wykonaniu Caturanga Dandasany możesz przejść do następujących wygięć: Urdhva Mukha Svanasany, Dhanurasany oraz Salabhasany.
Salabhasana
Dla początkujących zalecane są wygięcia z pozycji leżącej, ponieważ w tej pozycji łuk pleców tworzy się za pomocą zewnętrznych mięśni pleców. To czyni kręgosłup silny oraz gotowy do bardziej zaawansowanych wygięć.
Poza wzmocnieniem rąk, Caturanga Dandasana przygotowuje mięśnie pleców, aby podtrzymywały kręgosłup, co w konsekwencji prowadzi do lepszego i bezpieczniejszego wykonywania wygięć do tyłu.

Jak zatem krok po kroku wykonać Caturanga Dandasanę?

  • połóż się płasko na brzuchu
  • ugnij łokcie i oprzyj dłonie na podłodze przy dolnych żebrach
  • rozszerz stopy na szerokość bioder i podwiń palce stóp w kierunku głowy
  • z wydechem podnieś całe ciało kilka centymetrów nad podłogą
  • utrzymuj klatkę piersiową, biodra, uda i kolana w jednej linii; uniesione w taki sposób, żeby całe ciało
  • opierało się tylko na dłoniach i palcach stóp
  • twarz i klatka piersiowa skierowane do podłogi
  • z wydechem połóż się na podłodze

Przy wykonywaniu Caturanga Dandasany ważne jest ułożenie kości ogonowej tj. niewypychanie jej w kierunku sufitu.
Jeśli powyżej opisane wejście do pozycji jest dla Ciebie za trudne, wariantem łatwiejszym jest wejście do Caturanga Dandasany z Adho- Mukha Śvanasany.
Adho- Mukha Śvanasana
A zatem, zanim zaczniesz szaleństwa z wygięciami do tyłu, nie zapomnij o wzmocnieniu mięśni!

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.