Joga a płodność

Cześć. Wyczytałam gdzieś w internecie, że joga jest zalecana przy staraniach o dziecko. Czy to jest prawda? Które ćwiczenia pomagają w tych staraniach i w jaki sposób? A czy jeśli ćwiczenia będą wykonywane nie za bardzo prawidłowo, to czy można sobie zaszkodzić?

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl 

Zrelaksowane ciało i umysł oraz odpowiednie nastawienie psychiczne, które wykształca się podczas praktyki jogi i medytacji, mogą pomóc również osiągnąć równowagę w działaniu organów wewnętrznych. Joga na płodność to przede wszystkim praktyka wybranych asan i relaksacja połączona z oddychaniem.

Joga wsparciem dla płodności

Często to stres jest czynnikiem, który negatywnie wpływa na płodność. Z kolei joga ma tę zaletę, że świetnie uczy relaksu, nastawia na słuchanie własnego ciała i zwiększa pewność siebie. W ten sposób nie tylko wprowadzi Cię w stan sprzyjający zajściu w ciążę, ale również przygotuje do nowej sytuacji życiowej.

Praktyka jogi i medytacje mogą pomóc przy staraniach o dziecko, jeśli nie przeważają inne czynniki hamujące Twoją płodność. Niektórzy wręcz uważają, że stres i niepewność, ciągłe zastanawianie się „Czy uda się tym razem?” są największymi wrogami płodności. Holistyczne podejście do płodności to również zadbanie o odpowiednią dietę.

joga na płodność

Asany sprzyjające zajściu w ciążę

Jakie asany pomagają na zajście w ciążę? Zacznij od zwiększenia świadomości ciała. Doskonale do tego nadaje się Joga Nidra, bowiem jednocześnie uspokaja umysł i pozwala odkrywać różne stany ciała „tu i teraz”. Wędrując po ciele myślami, odkryjesz w jakich miejscach kumuluje się stres, aby pracować z tymi wewnętrznymi „węzłami”. Joga Nidra przywraca ciału, zmysłom i umysłowi naturalne funkcje, a także leczy emocje. Wizualizowanie pozytywnych stanów wpływa na ich ucieleśnienie. Joga Nidra pomoże również w czasie ciąży i przy porodzie, łagodząc mdłościach czy ból porodowy.

Asany, które warto praktykować dla zwiększenia płodności to m.in.: Paschimottanasana – rozciąganie do przodu w siadzie (stymuluje pracę jajników), Baddha Konasana – Pozycja Szewca (poprawia funkcje narządów rozrodczych i pomoże w porodzie) Urdhva Dhanurasana – Mostek (otwiera wszystkie 7 czakr, poprawia gospodarkę hormonalną).

Praktyka asan działa korzystnie na regulowanie ciśnienia krwi, utrzymanie prawidłowej wagi ciała i przeciwdziała np. pojawieniu się białka w moczu.

joga na płodność

Joga na płodność

Przy obniżonej płodności ważne jest, aby nie przeciążać, ani nie przemęczać ekstremalnie organizmu. Ashtanga joga w tym przypadku może być niewskazana. Idealne mogą być natomiast te formy jogi, które pozwalają kierować energię „do wnętrza”. Joga na zajście w ciążę, to przede wszystkim asany, które odżywią i poprawią ukrwienie organów rozrodczych oraz wyciszą umysł oddechem. Regeneracja z jogą wg metody Iyengara, Flow Joga, asany na otwarcie bioder, czakry podstawy (Muladhara) i czakry sakralnej (Svadhisthana).

Przed poczęciem warto wzmocnić oraz uelastycznić ciało. Wówczas wystarczy regularna praktyka asan ze wszystkich grup, ze szczególnym uwzględnieniem pozycji odwróconych i wariantów regeneracyjnych. Nie należy w tym czasie doprowadzać do wyczerpania organizmu, dlatego praktyka powinna być raczej łagodna/ nieintensywna.

Szczególnie polecana na wspomaganie poczęcia jest Baddha Konasana. Warto praktykować Ardha Candrasanę z plecami opartymi o ścianę; ponadto poleca się asany stojące, które ułatwiają rozluźnianie brzucha: Virabhadrasana II, Trikonasana, Parsvakonasana. Unikać asan stojących skrętnych oraz Virabhadrasany III. Z reguły dobrze jest wykonywać praktykę menstruacyjną z wyłączeniem zakazu wykonywania pozycji odwróconych.

Więcej asan na czas ciąży znajdziesz w tym artykule.

Jakich pozycji jogi unikać w czasie ciąży

Jeśli wykonujesz pozycję bardzo źle, to możesz sobie zaszkodzić – jak każdą aktywnością fizyczną. Jeśli masz w domu lustro możesz je śmiało wykorzystać, albo może się nagrać jak ćwiczysz i potem obejrzeć. Co prawda joga ma nas uczyć właśnie czucia swojego ciała i prawidłowego wykorzystania proprioreceptorów (one odpowiadają za informacje, jak ułożone jest ciało bez patrzenia na nie), ale lustro może ci pomóc szybciej nauczyć się prawidłowych postaw. Co rzeczywiście może być trudne bez pomocy instruktora, który by cię poprawił.

Joga w ciąży może pomóc z nudnościami, łagodzi bóle pleców, zapobiega żylakom i poprawia nastrój. Warto jednak w przypadku rozważyć swój przypadek. Jeśli cierpisz na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, wystąpiło u Ciebie krwawienie lub Twoja ciąża jest zagrożona, powinnaś zaniechać praktyki na czas ciąży. Joga może być pomocna dopiero po porodzie. W razie wątpliwości warto skonsultować się ze swoim lekarzem.

Jeśli jesteś mamą, polecamy przeczytać artykuł „Joga dla młodej mamy”.


W Internetowym Studiu PortalYogi znajdziesz sesje dla przyszłych mam.

Na stronie głównej studia szukaj wideo w Kategorii: Joga w Ciąży.

joga na płodność



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora