Jakie Są Różne Style Jogi i Jakie Korzyści Przyniesie Ci Praktyka Każdego z Nich

O jodze z całą pewnością nie można powiedzieć, że jest to jakaś tam „babska gimnastyka”. Joga ma na celu przede wszystkim poprawienie funkcjonowania ciała, ducha i umysłu tak, żeby razem tworzyły jedną spójną całość.

Joga w starożytności

Już w starożytności, bo aż 5 tysięcy lat temu, joga była znana hinduskim wędrownym mędrcom (riszi), którzy obserwując przyrodę, wymyślili ćwiczenia oraz pozycje pozwalające na osiągnięcie przez człowieka stanu zbliżającego go do natury. W ten sposób ciało człowieka może osiągnąć stan równowagi pomiędzy energią ciała, ducha i umysłu. Nie chodziło tutaj jednak o czysty relaks, czy o poprawienie rozciągliwości swojego ciała – riszi sądzili bowiem, że tylko w ten sposób można zagwarantować sobie zdrowie.

style jogi

Joga dzisiaj

Na drodze ewolucji, joga wykształciła swoje trzy główne nurty:

  • hatha-joga, stawiająca na pierwszym miejscu ćwiczenia fizyczne;
  • radża-joga, stawiająca jako fundament medytację;
  • karma-joga, czyli bezinteresowne działanie w służbie społeczeństwa.

Każdy z wymienionych typów jogi przynosi inne korzyści dla ciała, ducha i umysłu.

Hatha-joga

Charakterystycznymi pozycjami jogicznymi dla hatha-jogi są skłony, czyli asany. Dzięki tym ćwiczeniom osiąga się wewnętrzną harmonię oraz wzmacnia ciało. W rezultacie ciało, które jest zbyt napięte, sztywne, pełne stresu ulega rozluźnieniu, natomiast ciało wiotkie, niewyćwiczone ulega wzmocnieniu.

Oprócz ćwiczeń typu asana w hatha-jodze występują też pranajama. Są to ćwiczenia oddechowe, których głównym zadaniem jest oczyszczenie organizmu z toksyn. Panowanie nad oddechem ma tutaj istotną głębię – pomaga bowiem uzyskać skupienie, wyciszenie i wsłuchanie się w pracę swojego organizmu.

Hatha-joga pomaga więc w zwalczeniu uciążliwych bólów głowy i stawów. Dzięki asanom zwiększa się siła i wydajność mięśni, natomiast kontrola oddechu w połączeniu z ćwiczeniami pozwala na poprawienie systemu krążenia oraz pracy serca. Hatha-joga polecana jest również dla osób, które mają problemy z nadwagą oraz depresją, natomiast kobiety w ciąży dzięki ćwiczeniom mogą pozbyć się uciążliwego bólu pleców.

Radża-joga

Jogini mówią, że hatha-joga nie może istnieć bez radża-jogi i odwrotnie. Żeby osiągnąć najwyższy stopień medytacji, pełną świadomość integracji swojej jaźni z poczuciem wyzwolenia z koła narodzin i śmierci, należy przejść przez hatha-jogę stawiając sobie za cel pracę ze swoją świadomością, a nie wzmocnienie czy rozluźnienie ciała.

Stąd też radża-joga nazywana jest po prostu jogą klasyczną. O ile w hatha-jodze liczą się asany i pranajamy, o tyle w jodze klasycznej należy przejść przez osiem systemów jogi, nazywanych też ośmiostopniową ścieżką (astanga-joga). Jogini przyjmują więc cały system filozoficzny, na który składają się między innymi zakazy bierne (jama), takie jak: nie zabijać, nie kłamać, nie kraść, czy żyć wstrzemięźliwie.

Joga klasyczna wpływa więc w o wiele większym stopniu na poprawę stanu ducha i umysłu. Poprzez ćwiczenia oraz system filozoficzny ćwiczący radża-jogę mogą osiągnąć pełen spokój, wyciszenie, pozbyć się stresu, nerwicy, depresji, czy też napadów lęku i paniki.

Karma-joga

To tak zwana „joga działania”, czyli postępowania w służbie społeczeństwu. Jest najważniejszą ze ścieżek indyjskiej jogi, u której podstaw leży przede wszystkim dążenie do wyzwolenia swojej świadomości poprzez w pełni bezinteresowne działanie mające na celu dobro drugiego człowieka.

Uprawianie jogi może więc przynieść wiele korzyści nie tylko dla naszego ciała. Warto więc zagłębić się w różne style i odmiany jogi.



O autorze

Justyna

Inne artykuły tego autora