Portal Yogi

Rodzaje jogi, czyli praktykuj tak, jak potrzebuje tego twoje ciało

Jak w starożytności wyodrębniono różne rodzaje jogi i co mają do tego joga na kręgosłup, joga na stres czy ashtanga i kundalni joga?

W zależności od tego, jakie mamy potrzeby, możemy wybrać taki rodzaj jogi, jaki najbardziej nam odpowiada. Jeśli boli cię kręgosłup, z pewnością zainteresujesz się jogą na kręgosłup, jeśli czujesz się rozproszony nadmiarem bodźców, dobrze będzie skupić się na sesjach spokojniejszych.

W tym blog poście wyjaśnimy, jak w starożytności wyodrębniono różne rodzaje jogi po to, żeby pokrótce wspomnieć o różnych stylach jogi, takich jak Ashtanga czy Vinyasa, a na końcu podamy przykłady rodzajów jogi na kręgosłup, na stres, na wzmocnienie mięśni brzucha. Wszystko po to, abyś mógł wybrać najlepsze sesje jogi na początek swojej jogowej ścieżki czy też obszar, nad którym chciałbyś się skupić w najbliższym czasie.

Rodzaje jogi kiedyś

Na podstawie książki: Joga i ajurweda, samouzdrawianie i samourzeczywistnienie, David Frawley”:

  1. Dźniana joga –joga wiedzy
    Joga to przede wszystkim poszukiwanie wiedzy, zgłębianie prawdy o życiu, jaźni, Bogu i wszechświecie. Joga wiedzy jest praktyka indywidualną.
  2. Bhakti joga – joga oddania
    Oddanie to ścieżka boskiej miłości, za pomocą której dążymy do zjednoczenia się z Bogiem w naszym sercu,
  3. Karma joga – joga czynu
    Modlitwy i rytuały służące samooczyszczeniu i służba żywym istotom.
  4. Krija joga – joga technik
    Odnosi się do działania, procesu, ruchu, zwłaszcza wewnętrznego rozwoju prany i umysłu w celu oczyszczenia. Składają się na nią:
    – Mantra joga: modlitwy i śpiew ku chwale Bogu
    – Tantra: różne techniki jogi, to podejście skupiające się na pracy z energią na poziomie subtelnym
    – Hatha joga: dosłownie oznacza jogę wysiłku, najcześciej utożsamiana z praktykowaniem asan
  5. Radża joga – joga integralna, obejmująca wszystkie 4 powyższe rodzaje jogi

Czy ten podział wydaje ci się nieco mistyczny? Trochę tak jest, jednak ten podział pokazuje nam skąd wywodzi się współczesna joga, w której najważniejsza jest praca na macie i wykonywanie asan.

Internetowe Studio PortalYogi

Rodzaje jogi dziś

Dziś nie przywiązujemy tak dużej wagi do duchowego wymiaru jogi. Ludzie na Zachodzie najchętniej czerpią z praktycznych aspektów jogi:

  • pranajamy, która uspokaja nasz umysł i każe nam skupić się na tym co jest tu i teraz, związanym z tym przepływie prany, czyli energii przez ciało
  • korzyściach z wykonywania poszczególnych asan i sekwencji asan, co zwraca naszą uwagę ku ciału – rozciąga je, niweluje napięcia
  • ogólnym dbaniu o siebie i wyznaczeniu czasu tylko dla siebie
  • medytacjimindfulness, które łagodzą skutki stresu, przywracają nas do ciała, uspokajają umysł

Najchętniej wybieramy takie rodzaje jogi jak:

Joga na kręgosłup

Dla tych, którzy spędzają zbyt dużo czasu w pozycji siedzącej. Joga na kręgosłup w dużej mierze polega na otwieraniu bioder i wzmacnianiu mięśni brzucha po to, żeby zniwelować ból kręgosłupa.

joga na kręgosłup

Joga na mocny brzuch

Mocne mięśnie brzucha to dobra postawa, prawidłowe trawienie oraz prawidłowe oddychanie.

joga a odchudzanie

Joga twarzy

Gdy zaczynamy pracować z mięśniami twarzy, zwiększają one swoją objętość i napięcie – wypychają skórę twarzy od środka i działają jak naturalny lifting. Joga twarzy nazywana jest naturalnym botoxem. Robi dla twojej twarzy to samo, co Joga dla twojego ciała – wzmacnia mięśnie.

joga twarzy kurs

Joga na stres

Joga na stres jest dobra, ponieważ połączenie ruchu, medytacji i pranajamy sprawia, że uspokaja się nasz umysł, na co dzień pełen różnych myśli.

joga w domu

Joga na odchudzanie

Trudno powiedzieć, żeby joga pomagała schudnąć, ale na pewno pomoże zmienić nasze myślenie o naszym własnym ciele – zaakceptować je takim, jakie jest, poczuć wdzięczność za to, jak nam służy.

joga na odchudzanie

Joga na otwarcie bioder

Poprzez siedzący tryb pracy dochodzi często do przykurczu mięśni w rejonie bioder.  Zginacze biodra, które są w długotrwałym skurczu tracą swoją możliwość do maksymalnego rozciągania, co w efekcie zniekształca postawę ciała. Dlatego też boli nas kręgosłup.

Otwieranie bioder nie oznacza tylko rozciągania – często może to być też uwolnienie emocji.

rodzaje jogi joga na otwarcie bioder

Joga dla dzieci

Joga dla dzieci przede wszystkim powinna być zabawą. Joga pomaga dzieciom uspokoić ich ciągle rozbiegane ciała i umysły.

Style jogi

Jeśli wiesz, na jakim aspekcie swojego życia chciałbyś się w tym momencie skupić, oto style jogi, spośród których możesz wybrać:

Ashtanga joga

Ashtanga joga polega na wykonywaniu tej samej sekwencji asan tzw. ashtangi pierwszej serii.

Vinyasa joga

Vinyasa joga polega na wykonywaniu sekwencji asan, które, w przeciwieństwie do ashtanga jogi, mogą mieć dowolną kolejność. Ważnym aspektem jest połączenie ruchu z oddechem.

Joga Iyengara

Joga Iyengara polega na precyzyjnym wykonywaniu asan i trwaniu w nich. Pomocą w wykonywaniu asan mogą być klocki, paski, bolstery, krzesła.

pomoce do jogi

Kundalini joga

Kundalini joga to praca z energią kundalini oraz czakrami. Polega na wykonywaniu asan połączonych w tak zwane krije i śpiewaniu mantr.

rodzaje jogi kundalini joga

Yin joga

Yin joga to praca na powięzi. Polega na dłuższym pozostawaniu w danej asanie po to, żeby rozciągnąć ciało, zwiększyć jego mobilność, a także uwolnić emocje.


W Internetowym Studio Portal Yogi możesz wybierać spośród ponad 160 sesji jogi do praktyki w domu, w zależności od swoich potrzeb. Znajdziesz tu wszystkie wymienione powyżej style i rodzaje jogi.

Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi. 

Internetowe Studio PortalYogi

 

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]