Agnieszka Fabiś

Na co wpływają poszczególne asany?

"Asana powinna być stabilna i wygodna"

Joga, asany i ich wpływ na nasze ciało – jeśli jesteś początkującym joginem pewnie zastanawia cię sens przybierania takich a nie innych asan. Już Patanjali w swoich Jogasutrach pisał: „Asana powinna być stabilna i wygodna”. Co ciekawe, asany początkowo były pozycjami do medytacji i nie było ich zbyt wiele.

Rozwój Vinyasa jogi oraz nauczanie T. Krishnamacharyi, który nazywany jest „ojcem współczesnej jogi” sprawiły, że w sekwencjach jogi mamy tyle różnych asan.

W jaki sposób asany wpływają na nasze ciało?

Aby uzyskać harmonię z otoczeniem i samym sobą, człowiek musi zjednoczyć ducha, umysł i ciało, a żeby to osiągnąć, konieczna jest równowaga w aspekcie fizycznym, emocjonalnym i duchowym.

nauka asan

Osiągnięcie i utrzymanie tej równowagi możliwe jest poprzez medytację, oddychanie i praktykę asan.

Tak więc wykonywanie asan angażuje zarówno ciało jak i umysł, gdyż konieczne są wytrwałość i siła woli, aby być w stanie wykonać każdą z pozycji.

Regularna praktyka pozycji jogi przynosi wiele korzyści, jak np. stymulacja narządów wewnętrznych czy poprawa krążenia krwi.

Ćwiczenia rozciągające oddziałują na ciało oraz umysł i równoważą przepływ energii.

Jest to szczególnie istotne dla kobiet, które są w okresie menopauzy.

Każda asan w jodze ma określony wpływ na nasze ciało.

Jednakże, aby to działanie miało miejsce, należy najpierw zrozumieć daną asanę, ponieważ tylko wtedy osoba ćwicząca jest w stanie właściwie wykonać pozycję, która wpływa na pracę układu krążenia, oddechowego, pokarmowego czy rozrodczego.

Rodzaje asan oraz ich wpływ na nasze ciało i umysł:

Różne rodzaje asan w jodze pomagają osiągnąć różne cele, a także zakładają różne poziomy trudności. Niektóre z asan zapewniają więcej korzyści w danym zakresie niż inne.

POZYCJE SIEDZĄCE:

  • stabilizują kręgosłup
  • uwalniają napięcie przepony i gardła – oddychanie staje się łatwiejsze i głębsze
  • zwiększają mobilności bioder, kolan, kostek i pachwin
  • uspokajają umysł i rozciągają komórki mięśnia sercowego, które używając więcej siły w czasie skurczu, usprawniają przepływ krwi do wszystkich części ciała

Dandasana czyli Siad Prosty… prawdopodobnie każdy z nas praktykował tę pozycję, ale teraz możemy podejść do tej…

Posted by PortalYogi on Sunday, April 14, 2019

POZYCJE RÓWNOWAŻNE

Wzmacniają korpus i ramiona. Asany te zakładają wsparcie całego ciała lub tułowia na rękach. Niektóre z pozycji równoważnych to Chaturanga Dandasana, Vasisthasana, Bakasana, Astavakrasana.

joga asany pozycja kruka

WYGIĘCIA DO TYŁU

Istnieje wiele sposobów, w jakich można praktykować wygięcia do tyłu.

Asany takie, jak Dhanurasana zaczynają się od pozycji leżenia na brzuchu, zwiększając w ten sposób elastyczność kręgosłupa i siłę nóg. Natarajasanę można wykonać z pozycji stojącej poprawiającej poczucie równowagi, a także zwiększając elastyczność. Inne z wygięć do tyłu to m.in. Setu Bandha Sarvangasana, Bhujangasana.

Wpływ wygięć do tyłu:

  • łagodzą skutki stresu
  • stymulują ośrodkowy układ nerwowy i uodparniają go na stres
  • łagodzą bóle głowy, obniżają zbyt wysokie ciśnienie krwi
  • łagodzą skutki wyczerpania nerwowego

 

POZYCJE WZMACNIAJĄCE KORPUS

Niektóre z tych pozycji to m.in. Marjaryasana, Bakasana, Balasana, Bhujapidasana, Anantasana i Paripurna Navasana.

joga asany pozycja kota

SKŁONY

Skłony do przodu wzmacniają narządy jamy brzusznej i rozciągają ścięgna i mięśnie pleców.

Niektóre z pozycji to Adho Mukha Svanasana, Uttana Shishosana, Uttanasana, Parsvottonasana, Marichyasana I, Ardha Uttanasana czy Prasarita Padottanasana.

Wpływ skłonów na nasze ciało i umysł:

  • rozluźniają narządów jamy brzusznej
  • rozciągają i wydłużają tyłu ciała
  • regulują przepływ krwi w mózgu
  • obniżają tętno i ciśnienie krwi

#uttanasanahallo piątek! 💕💥Rozciągamy porządnie kręgosłup! po całym tygodniu! Oddaj się grawitacji ✔️Pamiętaj: jeśli nie jesteś w stanie wykonać pełnej pozycji możesz lekko ugiąć nogi w kolanach!

Posted by PortalYogi on Friday, December 7, 2018

POZYCJE ODWRÓCONE

Pozycje odwrócone są skuteczne przy oczyszczaniu układu krążenia, stymulują gruczoły oraz zmniejszają zmęczenie. Pełne pozycje odwrócone obejmują przeniesienie nóg nad głowę, jak w SirsasanieSarvangasanie.

View this post on Instagram

WYZWANIE MIESIĄCA: Stanie nie rękach, czyli Adho Mukha Vrksasana (6/7) ➡️ ZOBACZ LINK W BIO ❣️ • Jak Ci idzie wyzwanie? Jesteśmy już prawie na mecie… • Dzisiaj razem Magdalena Bałdys wykonasz stanie na głowie ze skrętem bocznym! 😁 To prawdziwy trening pewności siebie 🙏 Przekieruj w tej pozycji całą uwagę na poszukiwaniu środka ciężkości. Zachowaj pełną świadomość swojego ciała podczas skrętów w prawo i lewo – to TY nad nim panujesz! • Bo cała praca odbywa się tak naprawdę w Twojej głowie – przekonaj się, jak wiele potrafi Twoje ciało, kiedy przestajesz wierzyć we własne ograniczenia, a zaczynasz we własne możliwości! Pamiętaj, wychodząc z pozycji, nie wstawaj za szybko, wejdź na kilka chwil do Balasany. • Powodzenia z tą asaną… a już jutro… Wielki Finał • Jeśli chcesz jeszcze lepiej przygotować się do wyzwnia, zobacz jak możesz, krok po kroku to zrobić ➡️ ZOBACZ LINK W BIO • #yogachallenge #AdhoMukhaVrksasana #stanienarekach #yogalover #loveyoga #portalyogi #yogainspiration #yogaposes #yogagirl #yogaddict #yoga #yogaeveryday #joga #yogapractice #yogalife

A post shared by PortalYogi (@portalyogi) on

Te pozycje odwrócone wzmacniają korpus i wytrzymałość. Natomiast takie pozycje jak Uttanasana i Setu Bandha Sarvangasana to pozycje półodwrócone.

Wpływ pozycji odwróconych na nasze ciało i umysł:

  • wzmacniają ukrwienie kluczowych organów (mózgu , serca, płuc)

Salamba Sirsasana ❤️Jesteś gotowy?:) 🤸‍♀️ uspokój umysł i złagodź stres🤸‍♀️ stymuluj gruczoły szyszynki, jak i…

Posted by PortalYogi on Tuesday, December 4, 2018

POZYCJE MEDYTACYJNE

Wykorzystanie do medytacji odpowiednich pozycji uważane jest za korzystniejsze od leżenia, ponieważ podczas leżenie można zasnąć.

Niektóre z pozycji medytacyjnych to Padmasana czy Ardha Padmasana.

joga asany pozycja lotosu

POZYCJE ODDECHOWE

Pranajama: pozycje oddechowe sprzyjają osiągnięciu dobrej kondycji zdrowotnej w drodze procesu poprawnego oddychania.

Ćwiczenia te poprawiają technikę oddychania z oddychania szybkiego i płytkiego do oddechu wydłużonego.

Niektóre z pozycji, podczas których możesz praktykować pranajamę, to Sukhasana, Ardha Padmasana i Padmasana.

joga asany

POZYCJE REGENERACYJNE

Pozycje te sprzyjają relaksowi.

Niektóre z nich to Balasana, Viparita Karani i Savasana.

Wpływ pozycji regeneracyjnych na nasze ciało i umysł:

  • uspokajają i regenerują ciało
  • choć często są praktykowane pod koniec, są asanami przygotowującymi
  • wzmacniają stawy i dostarczają ciału niezbędnej energii

balasana
SKRĘTY

Skuteczne w zwiększaniu elastyczności kręgosłupa.

Głębokie skręty mają również działanie odtruwające i oczyszczające. Niektóre z nich to Bharadvajasana I, Gomukhasana i Agnistambhasana.

View this post on Instagram

WYZWANIE MIESIĄCA: Stanie nie rękach, czyli Adho Mukha Vrksasana (5/7) ​ ➡️ LINK do wyzwania w BIO • Teraz z Magdą Bałdys @bjogostan.pl pogłębisz świadomości swojego ciała w przestrzeni w pozycji Parśva Utkatasana, czyli odwróconego krzesła. Czy znasz już tę asanę? ​ • Poprzez regularną praktykę tej pozycji zbudujesz pewność w balansowaniu i nauczysz się poszukiwania swojego środka ciężkości. A wszystko po to, aby podczas Stania na rękach przełamać barierę strachu przed upadkiem i uwierzyć we własne siły. ​ ​ • Powodzenia z tą asaną… a już za moment kolejna sesja przygotowująca do wyzwania: Stanie na Rękach ➡️ zobacz link w BIO • #yogachallenge #AdhoMukhaVrksasana #stanienarekach #yogalover #loveyoga #portalyogi #yogainspiration #yogaposes #yogagirl #yogaddict #yoga #yogaeveryday #joga #yogapractice #yogalife

A post shared by PortalYogi (@portalyogi) on

Wpływ skrętów na nasze ciało i umysł:

  • poprawiają mobilność kręgosłupa
  • miednica i narządy jamy brzusznej podlegają masowaniu, co polepsza ich ukrwienie
  • uelastyczniają przeponę
  • łagodzą dolegliwości kręgosłupa, bioder i pachwin
  • sprzyjają poprawie przepływu krwi w nerwach rdzeniowych, co zwiększa poziom energii

gomukhasana

JOGA ASANY STOJĄCE

Wzmacniają ciało i zwiększają elastyczność.

View this post on Instagram

Jesteś w równowadze? 🙌 Ćwiczenie dla Ciebie:) Pozycja drzewa – VRKSASANA 🌳 Jeśli przybierasz tę pozycję po raz pierwszy, możesz chwiać się w przód i tył. Spróbuj osiągnąć stan równowagi używając mięśni nóg i brzucha. Nie walcz z ciałem, wyczuj równowagę w sobie. To samo dzieje się z naszym umysłem i z odnalezieniem równowagi w naszym życiu. Zanim doświadczymy stanu równowagi, próbujemy osiągnąć ją wielkim wysiłkiem. A ona … po prostu jest w nas, należy tylko odnaleźć ją za pomocą własnej wrażliwości. ❤️ Pozycja VRKSASANA to jedna z pozycji która wykonujemy przy pracy z pierwszą czakrą – Muladharą. Czakry odpowiedzialnej za nasze poczucie bezpieczeństwa, równowagi życiowej właśnie i stabilności. __________________________________________________________________________ W Internetowym Studio PortalYogi trwa 7 tygodniowe Wyzwanie Zmień swoje życie z Jogą. W tym tygodniu pracujemy nad obszarem pierwszej czakry, nad poczuciem bezpieczeństwa, związania z matką ziemią i emocjonalnej równowagi. Więcej tutaj -> Link w BIO #everydayyoga #yogachallenge #portalyogi #7chakras #yogaislife #yogaismagic #inspiration

A post shared by PortalYogi (@portalyogi) on

Pomagają również zwiększyć świadomość postawy ciała i pobudzają organizm. Niektóre z nich to m.in. Tadasana, Trikonasana, Vrksasana i Uttanasana.

Wpływ asan stojących na nasze ciało i umysł:

  • właściwa postawa ciała
  • wzmocnienie kręgosłupa
  • wzmocnienie mięśni nóg i stawów
  • zwiększenie mobilności kręgosłupa
  • rozciąganie tętnic kończyn, poprawiające przepływ krwi do kończyn dolnych (zapobiega zakrzepicy)
  • wzmocnienie układu krążenia – wydłużenie bocznej ściany serca i polepszenie ukrwienia serca
  • asany stojące sprzyjają utrzymaniu równowagi emocjonalnej, pewności siebie i zdecydowania

 


Chcesz nauczyć cię wykonywać podstawowe asany w jodze? Dołącz do wyzwania w Internetowym Studiu PortalYogi: Nauka asan z Ullą.

nauka asan

Dołączając do Internetowego Studio PortalYogi, zyskasz dostęp do ponad 180 sesji jogi i medytacji

Agnieszka Fabiś

Niektórzy z nas całe życie bezskutecznie poszukują swojego miejsca na świecie. Ja swoje znalazłam… na macie:-) Wraz z praktyką asan zyskałam umiejętność spojrzenia na życie z dystansem i spokojem. Trwanie w pozycji do góry nogami w koncentracji i skupieniu naprawdę potrafi zmienić punkt widzenia:-)

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.