Na Co Wpływają Poszczególne Asany?

Już starożytni jogini uważali, że aby uzyskać harmonię z otoczeniem i samym sobą, człowiek musi zjednoczyć ducha, umysł i ciało, a żeby to osiągnąć, konieczna jest równowaga w aspekcie fizycznym, emocjonalnym i duchowym.

Osiągnięcie i utrzymanie tej równowagi możliwe jest poprzez medytację, oddychanie i praktykę asan. Tak więc wykonywanie asan angażuje zarówno ciało jak i umysł, gdyż konieczne są wytrwałość i siła woli, aby być w stanie wykonać każdą z pozycji. Regularna praktyka pozycji jogi przynosi wiele korzyści, jak np. stymulacja narządów wewnętrznych czy poprawa krążenia krwi. Ćwiczenia rozciągające oddziałują na ciało oraz umysł i równoważą przepływ energii. Jest to szczególnie istotne dla kobiet, które są w okresie menopauzy.

Każda z pozycji (asan) w jodze ma określony wpływ na nasze ciało. Jednakże, aby to działanie miało miejsce, należy najpierw zrozumieć daną asanę, ponieważ tylko wtedy osoba ćwicząca jest w stanie właściwie wykonać pozycję, która wpływa na pracę układu krążenia, oddechowego, pokarmowego czy rozrodczego.

Rodzaje pozycji oraz ich wpływ na nasze ciało i umysł:

Różne rodzaje asan w jodze pomagają osiągnąć różne cele, a także zakładają różne poziomy trudności. Niektóre z asan zapewniają więcej korzyści w danym zakresie niż inne.

POZYCJE SIEDZĄCE

  • stabilizują kręgosłup
  • uwalniają napięcie przepony i gardła – oddychanie staje się łatwiejsze i głębsze
  • zwiększają mobilności bioder, kolan, kostek i pachwin
  • uspokajają umysł i rozciągają komórki mięśnia sercowego, które używając więcej siły w czasie skurczu, usprawniają przepływ krwi do wszystkich części ciała
Dandasana PortalYogi
Dandasana

POZYCJE RÓWNOWAŻNE

Wzmacniają korpus i ramiona. Asany te zakładają wsparcie całego ciała lub tułowia na rękach. Niektóre z pozycji równoważnych to Chaturanga Dandasana, Vasisthasana, Bakasana, Astavakrasan.

Bakasana Pozycja Kruka PortalYogi
Bakasana

WYGIĘCIA DO TYŁU

Istnieje wiele sposobów, w jakich można praktykować wygięcia do tyłu. Asany takie, jak Dhanurasana zaczynają się od pozycji leżenia na brzuchu, zwiększając w ten sposób elastyczność kręgosłupa i siłę nóg. Natarajasanę można wykonać z pozycji stojącej poprawiającej poczucie równowagi, a także zwiększając elastyczność. Inne z wygięć do tyłu to m.in. Setu Bandha Sarvangasana, Bhujangasana.

Wpływ wygięć do tyłu:

  • łagodzą skutki stresu
  • stymulują ośrodkowy układ nerwowy i uodparniają go na stres
  • łagodzą bóle głowy, obniżają zbyt wysokie ciśnienie krwi
  • łagodzą skutki wyczerpania nerwowego
Ustrasana Pozycja Wielbłąda PortalYogi
Ustrasana

POZYCJE WZMACNIAJĄCE KORPUS

Wzmacniają brzuch i korpus. Niektóre z tych pozycji to m.in. Marjaryasana, Bakasana, Ananda Balasana, Bhujapidasana, Anantasana i Paripurna Navasana.

Marjaryasana Pozycja Kota PortalYogi
Marjaryasana

SKŁONY

Skłony do przodu wzmacniają narządy jamy brzusznej i rozciągają ścięgna i mięśnie pleców. Niektóre z pozycji to Adho Mukha Svanasana, Uttana Shishosana, Uttanasana, Parsvottonasana, Marichyasana I, Ardha Uttanasana czy Prasarita Padottanasana.

Wpływ skłonów na nasze ciało i umysł:

  • rozluźniają narządów jamy brzusznej
  • rozciągają i wydłużają tyłu ciała
  • regulują przepływ krwi w mózgu
  • obniżają tętno i ciśnienie krwi

 

POZYCJE ODWRÓCONE

Pozycje odwrócone są skuteczne przy oczyszczaniu układu krążenia, stymulują gruczoły oraz zmniejszają zmęczenie. Pełne pozycje odwrócone obejmują przeniesienie nóg nad głowę, jak w Sirsasanie i Sarvangasanie. Te pozycje odwrócone wzmacniają korpus i wytrzymałość. Natomiast takie pozycje jak Uttanasana i Setu Bandha Sarvangasana to pozycje półodwrócone.

Wpływ pozycji odwróconych na nasze ciało i umysł:

  • wzmacniają ukrwienie kluczowych organów ( mózgu , serca, płuc)
Stanie Na Głowie PortalYogi
Salamba Sirsasana

POZYCJE MEDYTACYJNE

Wykorzystanie do medytacji odpowiednich pozycji uważane jest za korzystniejsze od leżenia, ponieważ podczas leżenie można zasnąć. Niektóre z pozycji medytacyjnych to Padmasana czy Ardha Padmasana.

Padmasana Lotos PortalYogi
Padmasana

POZYCJE ODDECHOWE

Pranayama: pozycje oddechowe sprzyjają osiągnięciu dobrej kondycji zdrowotnej w drodze procesu poprawnego oddychania. Ćwiczenia te poprawiają technikę oddychania z oddychania szybkiego i płytkiego do oddechu wydłużonego. Niektóre z pozycji, podczas których możesz praktykować pranayamę, to Sukhasana, Ardha Padmasana i Padmasana.

Sukhasana Siad Skrzyżny PortalYogi
Sukhasana

POZYCJE REGENERACYJNE

Pozycje te sprzyjają relaksowi. Niektóre z nich to Balasana, Viparita Karani i Savasana.

Wpływ pozycji regeneracyjnych na nasze ciało i umysł:

  • uspokajają i regenerują ciało
  • choć często są praktykowane pod koniec, są asanami przygotowującymi
  • wzmacniają stawy i dostarczają ciału niezbędnej energii
Balasana Pozycja Dziecka PortalYogi
Balasana

SKRĘTY

Skuteczne w zwiększaniu elastyczności kręgosłupa. Głębokie skręty mają również działanie odtruwające i oczyszczające. Niektóre z nich to Bharadvajasana I, Gomukhasana i Agnistambhasana.

Wpływ skrętów na nasze ciało i umysł:

  • poprawiają mobilność kręgosłupa
  • miednica i narządy jamy brzusznej podlegają masowaniu, co polepsza ich ukrwienie
    uelastyczniają przeponę
  • łagodzą dolegliwości kręgosłupa, bioder i pachwin
  • sprzyjają poprawie przepływu krwi w nerwach rdzeniowych, co zwiększa poziom energii
Gomukhasana Pozycja Krowiego Pyska PortalYogi
Gomukhasana

POZYCJE STOJĄCE

Wzmacniają ciało i zwiększają elastyczność. Pomagają również zwiększyć świadomość postawy ciała i pobudzają organizm. Niektóre z nich to m.in. Tadasana , Trikonasana, Vrksasana i Uttanasana.

Wpływ asan stojących na nasze ciało i umysł:

  • właściwa postawa ciała
  • wzmocnienie kręgosłupa
  • wzmocnienie mięśni nóg i stawów
  • zwiększenie mobilności kręgosłupa
  • rozciąganie tętnic kończyn, poprawiające przepływ krwi do kończyn dolnych (zapobiega zakrzepicy)
  • wzmocnienie układu krążenia – wydłużenie bocznej ściany serca i polepszenie ukrwienia serca
  • asany stojące sprzyjają utrzymaniu równowagi emocjonalnej, pewności siebie i zdecydowania
Utthita Trikonasa Pozycja Rozciągniętego Trójkąta PortalYogi
Utthita Trikonasana

Dołącz do wyzwania: 30 Dni z Jogą! Wstęp do Praktyki Jogi i poznaj od podstaw pozycje: stojące, siedzące, skręty, pozycje odwrócone i wygięcia. Powoli wprowadź jogę do swojego życia i zbuduj nawyk regularnej praktyki.

Dołączając do Internetowego Studio PortalYogi, zyskasz dostęp do tego wyzwania, a także do 22 innych wyzwań i ponad 180 sesji jogi i medytacji dostępnych w Studio.



O autorze

Agnieszka Fabiś
Niektórzy z nas całe życie bezskutecznie poszukują swojego miejsca na świecie. Ja swoje znalazłam..na macie:-) Wraz z praktyką asan zyskałam umiejętność spojrzenia na życie z dystansem i spokojem. Trwanie w pozycji do góry nogami w koncentracji i skupieniu naprawdę potrafi zmienić punkt widzenia:-)

Inne artykuły tego autora